ققنوس
از on 1 شهریور, 1400
39 views

وقتی بدن به اندازه کافی توانایی تولید انسولین نداشته باشد یا نتواند از انسولین موجود در بدن به‌درستی استفاده کند، فرد به دیابت مبتلا می‌شود. قند بالای خون موجب بیماری‌های مختلف از خستگی مفرط گرفته تا بیماری‌های قلبی می‌شود. رژیم غذایی مناسب برای متعادل نگهداشتن قند خون در سطح متعادل ضروری است.

نادیا زکالوند: با روش‌های مختلف از جمله، دارو، ورزش، سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب می‌توان دیابت را کنترل و حتی درمان کرد. چند ماده غذایی زیر برای افراد دیابتی عالی هستند:

گندم کامل

بیشتر انواع نان‌ها سرشار از کربوهیدرات هستند و به‌سرعت قند خون را افزایش می‌دهند. در نتیجه اگر به دیابت مبتلا هستید، نباید از این نوع نان‌ها مصرف کنید. اما شاخص گلوکز (گلیسمی) گندم کامل کم و از ۱۰۰ در حد ۵۵ است. زیرا این نوع گندم کمتر فرآوری شده است. هنگام فرآوری گندم و غلات پوسته‌های بیرونی فیبری دانه‌های آنها برداشته می‌شود. فیبر از سرعت هضم می‌کاهد و مقدار قند خون را تثبیت می‌کند.

بیشتر میوه‌ها

بیشتر میوه‌ها به‌ جز آناناس و انواع خربزه‌ و هندوانه، شاخص گلیسمی ۵۵ یا کمتر دارند. از آنجایی‌که میوه‌ها حاوی مقدار بسیار زیادی آب و فیبر هستند می‌توانند قند طبیعی‌شان به نام فروکتوز را در حد متعادل نگهدارند. البته میوه‌های خیلی رسیده و آبمیوه برای افراد مبتلا به دیابت مضر هستند. زیرا شاخص گلیسمی میوه‌های بسیار رسیده زیاد است و فیبر و دانه‌های میوه‌ها هنگام آبگیری دور ریخته می‌شوند و فقط آب و قند آن باقی می‌ماند. در بررسی‌ها مشخص شده افرادی که به اندازه کافی میوه، به‌ویژه زغال اخته آبی، سیب و انگور مصرف می‌کنند در خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع۲ هستند.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی معمولی شاخص گلیسمی بالایی دارد اما این شاخص در سیب‌زمینی‌های شیرین کم است و در عین حال این ماده خوراکی بسیار مغذی است. بررسی‌ها نشان داده که فیبر گوشت سیب‌زمینی شیرین بسیار بیشتر از پوست آن است. مصرف این نوع سیب‌زمینی از برخی علایم دیابت می‌کاهد و قند خون را تثبیت می‌کند.

جوی دوسر و سبوس جوی دوسر

شاخص گلیسمی جوی دوسر و سبوس آن کمتر از ۵۵ است و از قند خون می‌کاهد. در ضمن جوی دوسر حاوی بی-گلوکان (B-glucan) است و از مقدار قند و واکنش به انسولین پس از مصرف غذا کم کرده و حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد. همچنین جوی دوسر به حفظ کنترل قند خون کمک می‌کند و از چربی خون می‌کاهد.

البته برخی پزشکان به افراد دیابتی توصیه می‌کنند جوی دوسر به مقدار کم مصرف کنند، زیرا هر فنجان جوی دوسر ۲۸گرم کربوهیدرات دارد.

از دیگر مواد خوراکی که برای افراد دیابتی مناسب هستند می‌توان به انواع دانه‌ها، حبوبات، سیر، ماست و ماهی آب‌های سرد اشاره کرد. ماهی‌های آب سرد بهتر از هر نوع گوشتی می‌توانند از دیابت پیشگیری کرده یا آن را کنترل کنند.

پسند کردم (4)
Loading...
4
ققنوس
ای عاشقــان ای عاشقـان پیمانه را گم کرده ام درکنج ویران مــــانده ام ، خمخــــانه را گم کرده ام هم در پی بالائیــــان ، هم من اسیــر خاکیان هم در پی همخــــانه ام ،هم خــانه را گم کرده ام... نمایش بیشتر
1
1
1 شهریور, 1400
سعید احمدی[ناظر و مدیر روابط عمومی]
الهی چنان کن عاقبت کار ****توخشنود باشی ما رستگار
1 شهریور, 1400
حميد رزمجو {ناظر ارشد}
بسيار بسيار عالي و مفيد
1 شهریور, 1400
ققنوس
🌹متشکرم بزرگوار
6 شهریور, 1400