ققنوس
از on 18 مهر, 1400
62 views

بهترین واکسن کرونا در جهان کدام است

انواع واکسن کرونا

شیوع روزافزون بیماری کرونا و گرفتن جان هزاران نفر باعث شده تا تلاش ها برای ساخت واکسن مهارکننده این بیماری بیشتر شود. می توان گفت همه کشورها در حال تحقیق برای دستیابی به بهترین نوع واکسن با کمترین عوارض ناشی از تزریق واکسن کرونا می باشند. 

در این میان تعدادی از کشورها نیز موفق شده اند این مراحل را پشت سرگذاشته و واکسن این بیماری را تولید نمایند. ولی سوالی که مطرح می شود این است که بهترین واکسن کرونا در جهان کدام است؟ 

 با توجه به اینکه تعداد این واکسن ها محدود می باشد، امکان مقایسه انواع آن نیز وجود دارد. هر کدام از این واکسن ها دارای مشخصه های منحصر به فرد هستند. به عنوان مثال زمان نگهداری و دما در آن ها متفاوت است. 

یا برای عده خاصی زدن این واکسن ها توصیه و یا ممنوع بوده و شامل محدودیت سنی هستند. در این مقاله سعی خواهیم کرد به این موارد پرداخته و اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم.

واکسن کرونا چگونه عمل می کند

واکسن کرونا نیز مانند سایر واکسن ها یک نوع ضعیف شده بیماری را وارد بدن می کند. به این ترتیب سیستم ایمنی بدن با یک بیماری ضعیف مبارزه کرده و آن را در حافظه خود ذخیره می نماید. در این صورت اگر بیماری به سراغ فرد بیاید، سیستم ایمنی آن را به سرعت شناسایی و با آن مقابله می نماید. به این ترتیب به بدن اجازه داده می شود تا واکنش سریع و به موقع در مقابله با ویروس انجام دهد.

 اینکه کدام یکی از این واکسن ها برای فرد مناسب تر است، باید گفت هر واکسنی که سریع تر در اختیار فرد قرار گیرد، مناسب ترین واکسن به شمار می رود. بنابراین بهترین واکسن کرونا در جهان، در دسترس ترین آن ها است.

واکسن کرونا

آیا بعد از تزریق واکسن کرونا ناقل کرونا هستیم؟

آشنایی با انواع واکسن های کرونای تولید شده در جهان

همانطور که گفتیم همه کشورها در حال تحقیق برای تولید واکسن کرونا می باشند. انواع محدودی از این واکسن ها نیز ساخته و در اختیار مردم قرار گرفته است. انواع واکسن کرونا عبارتند از:

• واکسن فایزر _ بیون تک (pfizer)

واکسن فایزر

یکی از اولین واکسن هایی که تولید شد، واکسن فایزر- بیون تک است. این واکسن با  استفاده از تکنولوژی mRNA تولید شده است. عملکرد این واکسن نیز مانند سایر واکسن ها تحریک سیستم ایمنی بدن و تولید پادتن برای مقابله با بیماری است.

این واکسن باید در دو نوبت و در دو دوز مشخص وارد بدن شود. فاصله زمانی بین تزریق ها بین سه تا شش هفته بوده و دمای لازم برای نگهداری از این واکسن بین منفی 16 تا منفی 18 درجه سانتیگراد است. تاکنون گزارشی مبنی بر تاثیر منفی این دارو بر روی دی ان ای و … دریافت نشده است. این واکسن ساخت کشور آمریکا است.

تغذیه بیمار کرونا

مجموعه ای از انواع مواد غذایی مفید برای تقویت بیمار کرونایی در منزل

وارد شوید

مطالعه کنید

• واکسن مدرنا - (moderna vaccine)

واکسن مدرنا

این واکسن نیز مانند واکسن فایزر- بیون تک با  استفاده از از تکنولوژی mRNA تولید شده است. عملکرد این واکسن در بدن تحریک سیستم ایمنی با القای نوعی پروتئین و در نتیجه تولید آنتی بادی است. این واکسن نیز باید در دو دوز و دو نوبت وارد بدن شود. ولی فاصله بین دو تزریق کمتر بوده و حداقل 28 روز زمان می برد. دمای مناسب برای نگهداری از این دارو بین منفی 15 تا 25 درجه سانتیگراد است.

• واکسن آسترازنکا _ آکسفورد - (astrazeneca)

واکسن آسترازنکا آکسفورد

روش ساخت این واکسن به این گونه است که بخشی از کد ژنتیکی این ویروس داخل یک ویروس سرماخودرگی غیر فعال شده و سپس به فرد تزریق می شود.  گلبول های سفید بدن با ورود این واکسن  تحریک شده و آماده مقابله با بیماری کرونا می شوند.

 این واکسن نیز در دو دوز تزریق شده و حداقل 8 تا 12 هفته زمان نیاز است تا دوز دوم واکسن دریافت شود. فاصله زمانی بین دو تزریق باعث ایجاد ایمنی بیشتر خواهد شد و بهترین دمای نگهداری از این واکسن بین 2 تا 8 درجه سانتیگراد است. کارایی این واکسن در مقابل واکسن مدرنا کمتر بوده تاثیر آن تا 64 درصد گزارش شده است.

• واکسن جانسون اند جانسون - (johnson and johnson)

واکسن جانسون اند جانسون

این واکسن بعد از دو هفته، ایمنی لازم را در برابر ویروس کرونا ایجاد می کند. میزان کارایی آن مانند واکسن مدرنا بوده ولی با این تفاوت که در یک نوبت تزریق انجام می شود. دمای مناسب برای نگهداری این واکسن نیز بین 2 تا 8 درجه سانتیگراد بوده و محدودیت سنی دارد. تنها افراد بالای 18 سال مجاز به تزریق این واکسن هستند.

• واکسن اسپوتنیک وی - (sputnik v)

واکسن اسپوتنیک وی

عملکرد این واکسن به گونه ای است که باید بخشی از پروتئین ویروس در یک ادنوویروس زنده قرار داده شده و سپس وارد بدن شود. این کار باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شود. این دارو نیز باید در دمای بین 2 تا 8 درجه سانتی گراد نگهداری و در دو دوز تزریق انجام شود.

 فاصله بین دو تزریق نیز حداقل تا یک ماه است. کارایی این واکسن بالای 90 درصد گزارش شده است. این واکسن را کشور روسیه تولید کرده است.

سینوفارم یا آسترازنکا ؟

کدام واکسن بهتر است ؟ کدام واکسن مناسب شماست؟ علائم این دو واکسن چیست؟

وارد شوید

مطالعه کنید

• واکسن نواواکس - (novavax)

واکسن نواواکس

برای تولید این واکسن قسمتی از پروتئین ویروس را با ترکیبات شیمیایی ترکیب نموده اند. میزان کارایی آن نیز بالای 95 درصد گزارش شده است. مناسب ترین دمای نگهداری از این دارو بین 2 تا 8 درجه سانتیگراد بوده و در دو دوز با فاصله سه هفته ای تزریق می شود.

• واکسن کواکسین - (covaxin)

واکسن کواکسین

این واکسن باید در دو دوز و با فاصله یک ماهه وارد بدن فرد شود. معمولا تاثیر آن بعد از دو هفته  از تزریق دوز دوم مشخص می شود. میزان تاثیر گذاری آن نیز بالای 80 درصد گزارش شده و برای افراد بالای 18 سال مجاز است. درجه مناسب نگهداری از این واکسن بین 2 تا 8 درجه سانتی گراد می باشد.

• واکسن سینوواک - (sinovac)

واکسن سینوواک

این واکسن با قرار دادن قسمتی از ویروس غیرفعال شده در داخل سلول کلیه نوعی میمون تولید می شود. مانند سایر واکسن ها باید در دو نوبت و با فاصله زمانی دو هفته تزریق انجام شود. میزان کارایی آن پایین تر از سایر انواع واکسن گزارش شده است و 50 درصد است.

• واکسن سینوفارم - (sinopharm)

واکسن سینوفارم

این واکسن ساخت کشور چین بوده و با تحریک سیستم ایمنی بدن، آنتی بادی لازم را تولید می نماید. محدودیت سنی نیز در این واکسن بین 18 تا 59 سال تایید شده است. در دو نوبت با فاصله زمانی بین سه تا 4 هفته تزریق انجام می شود.

 میزان کارایی آن بنا به عوامل تعیین کننده بین 79 تا 86 درصد گزارش شده است. دمای مناسب برای نگهداری از این واکسن نیز بین 2 تا 8 درجه سانتی گراد است.

علائم و تفاوت کرونا دلتا

تفاوت کرونا دلتا در چیست ؟کرونا دلتا چقدر خطرناک تر است ؟

وارد شوید

مطالعه کنید

• واکسن بهارات - (baharat)

واکسن بهارات

این واکسن تولید کشور هند بوده و در افراد بین 18 تا 55 سال قابل تزریق است. در دو نوبت با فاصله زمانی حداقل 28 روز وارد بدن فرد می شود.

کلام آخر

با توجه به توضیحات بالا می توان نتیجه گرفت که اکثر واکسن ها با عملکرد مشابه نوعی از ویروس ضعیف شده را به روش های مختلف وارد بدن فرد می کنند تا با تحریک سیستم ایمنی بدن، پیشگیری لازم را ایجاد نمایند.

 در این میان واکسن فایرز- بیون تک و مدرنا شرایط نگهداری سخت تری دارند و باید دمای بسیار پایین را برای نگهداری از آن ها فراهم آورد. تزریق همه این واکسن ها در مادران باردار، مادران شیرده و افرادی که دارای حساسیت دارویی می باشند، ممنوع است.

پسند کردم (4)
Loading...
4
ققنوس
🌹🌹 ممنونم دوستان گلم
19 مهر, 1400