ققنوس
از on 16 آبان, 1400
23 views

دانشمندان می‌گویند به دلیل تغییرات رخ داده در فصل پاییز، بدن انسان مستعد بروز برخی مشکلات است.

 هم اینک در فصل پاییز، پادشاه فصول قرار داریم. در این فصل روز‌ها کوتاه‌تر و شب‌ها طولانی‌تر می‌شود.

درختان و برخی جانوران خود را برای خواب زمستانی آماده می‌کنند. با این حال، کمتر کسی می‌داند که این فصل بر انسان‌ها نیز تاثیر دارد.

در این مطلب به رایج‌ترین تغییراتی که پاییز می‌تواند بر انسان بگذارد، می‌پردازیم:

۱- افسردگی پاییزی: اختلال عاطفی فصلی (SAD) که به افسردگی فصلی نیز مشهور است یکی از رایج‌ترین بیماری‌های روانی است که در فصل پاییز افراد را درگیر می‌کند.

این موضوع می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. دانشمندان می‌گویند همزمان با تغییر فصل، شاهد تغییرات در ترشح چندین هورمون و انتقال دهنده عصبی هستیم. یکی از این هورمون‌ها کورتیزول است که ترشح آن ارتباط مستقیمی با چرخه خواب و تغییرات طول روز دارد.

۲- بهبود یادگیری: بسیاری از مردم می‌دانند که چگونه تب بهاری می‌تواند باعث بروز مشکلات در محیط کار شود. با این حال، فصل پاییز می‌تواند به بهبود یادگیری و پیشرفت شغلی شما کمک کند. تحقیقات دانشمندان دانشگاه هاروارد آمریکا نشان می‌دهد فصل پاییز میزان بهره وری دانش آموزان در مدرسه را افزایش می‌دهد و میزان حواس پرتی در محیط کار کاهش می‌یابد.

۳- مستعد افزایش وزن: با کوتاه‌تر شدن طول روز سطح سروتونین خون کاهش می‌یابد و از این رو فرد برای افزایش سروتونین به مصرف بیشتر کربوهیدرات اقدام می‌کند. از آنجا که این افزایش اشتها برای مصرف مواد غذایی به ویژه کربوهیدرات با سرمای هوا و کاهش طول روز که منجر به کم شدن فعالیت‌های خارج از خانه می‌شود، فرد را مستعد ابتلا به چاقی و اضافه وزن می‌کند.

۴- کاهش فعالیت‌ های اجتماعی: همانطور که در مورد پیشین ذکر شد، سرمای هوا و کاهش طول روز که در فصل پاییز رخ می‌دهد باعث کاهش فعالیت‌های اجتماعی افراد می‌شود و مردم ترجیح می‌دهند به جای یک پیکنیک، در خانه بمانند. یک بررسی روی بیش از ۲۲ هزار تلفن همراه نشان داده است مردم زمانی که هوا سرد می‌شود تماس‌های تلفنی بیشتر و طولانی تری برقرار می‌کنند.

از دیگر تاثیرات فصل پاییز بر انسان می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- افزایش احتمال سرفه و عطسه
۲- کاهش خطر پذیری
۳- بروز مشکلات تنفسی به دلیل وارونگی دما

پسند کردم (3)
Loading...
3
ققنوس
🌹🌹 ممنونم دوستان گلم
16 آبان, 1400