ققنوس
از on 21 آبان, 1400
16 views

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که نوع چربی و نه مقدار آن با خطر سکته مغزی مرتبط است. چربی‌های حاصل از منابع حیوانی با خطر بالاتر سکته مغزی و چربی‌های گیاهی با خطر کمتری مرتبط هستند.

 مدت‌هاست که مشخص شده چربی در رژیم غذایی با خطر سکته مغزی مرتبط است، اما نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که عامل مهمتر نوع چربی و نه مقدار آن است.

سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به بخشی از مغز قطع شود و این مورد می‌تواند ناشی از لخته شدن خون باشد که به سکته مغزی ایسکمیک معروف است و پارگی رگ خونی سکته هموراژیک نامیده می‌شود. سکته‌های مغزی ایسکمیک تقریبا ۹۰ درصد سکته‌های مغزی سالانه را شامل می‌شود و این در حالی است که سکته‌های هموراژیک ۱۰ درصد را تشکیل می‌دهند.

نتایج این تحقیق نشان داد که مصرف بیشتر چربی‌های گیاهی با کاهش خطر سکته مغزی ایسکمیک مرتبط است و افرادی که بیشتر مواد غذایی گیاهی و چربی‌های غیراشباع (مانند روغن زیتون) را مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که این مواد را کمتر مصرف می‌کنند، ۱۲ درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی ایسکمیک قرار می‌گیرند.

به نظر می‌رسد مصرف کمتر چربی‌های حیوانی نیز تاثیر مثبتی بر خطر ابتلا به انواع سکته دارد. افرادی که بیشترین میزان چربی حیوانی (چربی گوشت قرمز و فرآوری‌شده) را مصرف کردند بود، اما چربی لبنیات را حذف کردند، ۱۶ درصد بیشتر از افرادی که کمترین مصرف را داشتند در معرض خطر سکته بودند. از سوی دیگر، چربی حاصل از لبنیات با خطر سکته مغزی مرتبط نبود.

محققان گفتند: اینکه رژیم غذایی یک فرد چقدر سالم باشد معمولا به این موضوع وابسته است که گوشت را با چه چیزی جایگزین می‌کند.

تریسی سورسون، متخصص تغذیه در دانشگاه بهداشت و علوم اورگن، بر اهمیت انتخاب غذا‌های کامل به‌عنوان منابع پروتئین گیاهی مانند عدس و لوبیا به جای گزینه‌های فرآوری‌شده که معمولا حاوی مقدار زیادی نمک، شکر و چربی‌های اشباع شده است تاکید دارد. البته این یافته‌ها به معنی حذف کامل گوشت از رژیم غذایی نیست.

آنان افزودند: جایگزینی یک وعده گوشت قرمز در هفته با یک گزینه گیاهی برای سلامت قلب‌وعروق مفید است. همچنین رژیم غذایی تنها عامل خطر سکته مغزی نیست و سیگار، بیماری دیابت، افزایش وزن و میزان تحرک نیز در این موضوع نقش دارد، اما رژیم غذایی و ورزش بر سایر عوامل خطر ازجمله چاقی، دیابت نوع دو و کلسترول نیز تاثیر می‌گذارد. سبک زندگی همیشه پایه و اساس پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی است.

ما می‌توانیم با تغییر آنچه می‌خوریم از بسیاری بیماری‌ها مانند سکته جلوگیری کنیم حتی اگر از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی‌وعروقی مانند سکته باشیم، داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند خطر ابتلا به آن را به اندازه فردی که فاکتور ژنتیک ندارد، کاهش دهد.

سکته مغزی پنجمین علت مرگ‌ومیر در ایالات‌متحده است و متخصصان تغذیه مدت‌هاست تلاش کرده‌اند تا دریابند رژیم غذایی چه نقشی در این زمینه دارد.

فنگلی وانگ، محقق دانشگاه هاروارد اظهار کرد: اگر همه بتوانند اصلاحات کوچکی مانند کاهش مصرف گوشت قرمز و فرآوری‌شده را در رژیم‌غذایی خود رعایت کنند، پیامد‌های آن برای سلامت عمومی بسیار زیاد خواهد بود.

این یافته‌ها در نشست‌های علمی انجمن قلب آمریکا در سال ۲۰۲۱ ارائه شد، اما هنوز در یک مجله معتبر منتشر نشده است.

پسند کردم (3)
Loading...
3