ققنوس
از on 24 آبان, 1400
13 views

برخی از خوراکی‌ها می‌توانند در ایجاد اضطراب یا ایجاد چنین احساساتی نقش داشته باشند.

 مصرف برخی از غذا‌ها یا خوراکی‌ها باعث افزایش قند خون می‌شود و این افزایش قندخون می‌تواند احساس اضطراب را تشدید کند.


کیک، کلوچه، آبنبات، نوشابه و سایر غذا‌های قندی خوراکی‌هایی هستند که در افزایش قند خون بسیار موثرند.
علاوه بر این، بسیاری از غذا‌های فرآوری شده همچون کیک، سوسیس و کالباس، پنیر و غذا‌های آماده، اضطراب را با افزایش التهاب در بدن ایجاد می‌کنند.


این غذا‌ها فیبر کمی دارند و تصور می‌شود که میکروبیوم روده طبیعی را مختل می‌کند. یک رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات‌ها و چربی‌های تصفیه‌شده منجر به بالا رفتن سطح التهاب در بدن می‌شود، رسیدن به سیستم عصبی مرکزی و تأثیرگذاری بر روحیه ما منجر به اضطراب بیشتر می‌شود.


در ادامه بدترین غذا‌ها و نوشیدنی‌ها که باعث ایجاد اضطراب می‌شود، آورده شده:


کیک، کلوچه و آبنبات

غذا‌های پرقند می‌تواند تغییراتی در قند خون شما ایجاد کند و این امر با اضطراب همراه است. از غذا‌هایی که شکر اضافه شده دارند دوری‌کرده یا آن‌ها را برای درمان خاص و گاه‌به‌گاه مصرف کنید. اگر خوراکی شیرین می‌خواهید، میوه‌های تازه مثل زغال اخته، هلو، آلو، گیلاس، خرمالو مصرف کنید.


نوشیدنی‌های قندی


سودا و آب‌میوه معمولاً با قند پر شده اند. یک قوطی نوشابه ۳۴۰ سی‌سی را در نظر بگیرید که بسته به نوع آن، می‌تواند ۸ تا ۱۳ قاشق چای‌خوری شکر داشته باشد. آب میوه‌های صنعتی، نوشابه ها، ماء الشعیر و شربت‌های آماده از نوشیدنی‌های سرشار از قند هستند.

گوشت فرآوری شده، پنیر و غذا‌های آماده


این غذا‌ها با التهاب همراه هستند که می‌تواند اضطراب ایجاد کند و به نظر می‌رسد که میکروبیوم روده را مختل می‌کند. میکروبیوم روده شما ترکیبی از انواع میکرو ارگانیسم‌های روده است. یک میکروبیوم سالم کمک می‌کند تا روده به درستی غذا را هضم کند.

الکل


برخی افراد فکر می‌کنند که نوشابه‌های الکلی می‌تواند اثر آرام‌بخش داشته باشد؛ اما این ایده درستی نیست، چرا که نوشیدن الکل اغلب منجر به کمبود خواب و کاهش قند خون می‌شود، به خصوص اگر با معده خالی بنوشید. نوشیدن زیاد الکل می‌تواند منجر به کمبود آب بدن شده و منجر به اضطراب می‌شود. در مجموع، علائم خماری مانند کم‌آبی، کمبود خواب، کاهش ویتامین‌های گروه B و فرآیند سم‌زدایی الکل می‌تواند به احساس اضطراب و نگرانی منجر شود.

روغن هیدروژنه و چربی ترانس


مرغ سرخ‌شده، سیب‌زمینی سرخ‌شده و سایر غذا‌های سرخ شده با حرارت بالا به دلایل مختلفی برای بدن مشکلاتی ایجاد می‌کند و معمولاً باعث تولید چربی‌های ترانس شده و روی وزن تأثیر منفی بگذارد.
هیدروژناسیون فرایندی است که روغن نباتی را به فرم محکم تری تبدیل می‌کند و آن را به محصولی با ثبات بیشتر تبدیل می‌کند. هر چیزی که با روغن‌های هیدروژنه پخته‌شده و حاوی چربی‌های ترانس باشد، می‌تواند بالقوه در افسردگی نقش داشته باشد.


مصرف بیش از حد چربی‌های اشباع شده مانند چربی‌های موجود در گوشت و لبنیات پرچرب و کره باعث مسدود شدن شریان‌ها شده و از جریان خون به مغز جلوگیری می‌کند و احساس اضطراب را افزایش دهند.

فست فود


طبق مطالعه سال ۲۰۱۲ در ژورنال Health Nutrition، افرادی که فست فود می‌خورند، ۵۱ درصد بیشتر از افرادی که فست فود نمی‌خورند، دچار افسردگی می‌شوند. خوردن مقدار کمی از این غذا‌ها بعید است که خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد، اما اگر به طور مرتب مصرف کنید احتمال ابتلا به اضطراب و افسردگی را بالا می‌برید.

غذا‌های فرآوری شده


غذا‌های فرآوری شده نقش مهمی در افزایش اضطراب و افسردگی دارند.  آرد و قند‌های تصفیه‌شده باکتری‌ها و میکروب‌های مضر موجود در روده را تغذیه می‌کنند.


سلامت روده نقش مهمی در اضطراب مزمن دارد و بسیاری از اختلالات خلقی را می‌توان با تکثیر باکتری‌های خوب در روده شما درمان کرد؛ بنابراین، از غذا‌های فراوری‌شده خودداری کنید و سالاد میوه را انتخاب کنید.

لبنیات پرچرب


تحقیقات نشان داده چند دقیقه پس از مصرف محصولات لبنی، افزایش علائم اضطراب مشاهده شده است. حدود ۱۰ درصد از بزرگسالان تحمل لاکتوز ندارند و حتی تصور می‌شود که در هضم کازئین موجود در شیر گاو مشکل دارند. اگر به لاکتوز و لبنیات حساسیت ندارید نگران نباشید و لبنیات را در حد اعتدال مصرف کنید.

قهوه، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا


نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین است، همچون قهوه، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، می‌تواند باعث افزایش اضطراب شود.  بر اساس تحقیقات بیشترین تأثیر در افرادی است که روزانه بیش از ۵ فنجان قهوه مصرف می‌کنند. کافئین، گیرنده‌های آدنوزین را در سیستم عصبی محیطی و مرکزی فعال می‌کند.

غذا‌های پر سدیم


واقعیت این است که بیشتر غذا‌هایی که فاقد چربی هستند، در واقع قند و یا سدیم زیاد دارند. سدیم بیش از حد در رژیم‌های غذایی می‌تواند بر سیستم عصبی بدن تأثیر منفی گذاشته و باعث خستگی و آسیب به سیستم ایمنی بدن شود.


خواب آرام کلید اصلی یک ذهن، خلق وخوی سالم و بدن است. مصرف سدیم زیاد منجر به افزایش وزن، فشارخون بالا و احتباس آب می‌شود.


نمک برای حفظ سلامتی و داشتن یک رژیم متعادل ضروری است، اما مصرف بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد اضطراب شود و اضطراب، هراس و افسردگی را برای شما به همراه می‌آورد.

پسند کردم (1)
Loading...
1
ققنوس
🌹🌹 ممنونم دوستان گلم
25 آبان, 1400