ققنوس
از on 2 آذر, 1400
27 views

مطالعات جدید نشان می‌دهد افزودن انواع چاشنی به غذا از جمله سبزی‌های معطر و ادویه می‌تواند به کاهش فشار خون و سلامت قلب و عروق کمک کند.

 بیماری‌های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند و فشار خون نیز یکی از مهمترین عوامل این عارضه است. از طرفی مطالعات مختلف تاثیر رژیم غذایی و نوع تغذیه را بر سلامت قلب بارها تایید کرده است.


نقش ادویه در کاهش فشارخون


بر اساس مطالعات محققان دانشگاه پنسیلوانیا، افزودن ۶.۵ گرم ادویه یا سبزی معطر به غذا که معادل ۱.۳ قاشق چایخوری است، نقش مهمی در کاهش فشار خون و به تبع آن سلامت قلب دارد.


در این مطالعه آمده است وقتی غذا با ادویه و سبزی معطر طعم‌دار می‌شود، مصرف مواد مضری مانند شکر، نمک و روغن کاهش می‌یابد و همین امر در کاهش فشار خون و کاهش وزن نقش دارد. از طرفی انواع ادویه مانند فلفل، زردچوبه و سبزی‌های معطر نیز حاوی مواد مغذی هستند.


در این مطالعه ۷۱ داوطلب شرکت داده شدندکه بررسی وضعیت سلامت و رژیم غذایی این افراد نشان می‌دهد افرادی که روزانه از ادویه و چاشنی‌هایی مانند پونه، ریحان و آویشن، گرد لیمو و سایر طعم‌دهنده‌های طبیعی و گیاهی استفاده می‌کنند، فشار خون پایین‌تری دارند. برخی از این افراد از ادویه و سبزی معطر در تنقلات خود نیز استفاده می‌کنند و برای مثال میوه را همراه با سبزی معطر مصرف می‌کردند.


فشار خون بالا یکی از مهمترین معضلات جامعه بهداشت است. بر اساس بیانیه مشترک سازمان جهانی بهداشت و امپریال کالج لندن، بررسی بیش از ۱۰۰ میلیون نفر بین سنین ۳۰ تا ۷۹ سال در ۱۸۴ کشور نشان می‌دهد تعداد افراد بالغ ۳۰ تا ۷۹ ساله مبتلا به فشار خون از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون دو برابر شده و از ۶۵۰ میلیون به ۱.۲۸ میلیارد نفر رسیده است.
 
فشار خون بالا مهمترین عامل بروز بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی و بیماری‌های کلیوی و به طور کلی ناتوانی افراد میانسال و سالمند است. نکته جالب توجه آن است که این عامل کشنده به راحتی قابل تشخیص، پیشگیری و درمان است.


در ادامه این گزارش آمده است در سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان به فشار خون بالا مبتلا بودند که اکثرا در کشورهای فقیر و کم‌درآمد زندگی می‌کنند.


هزینه درمان و تشخیص فشار خون بسیار پایین است


با استفاده از یک دستگاه سنجش فشار خون خانگی می‌توان فشار خون را در تمام طول روز کنترل کرد. در صورتی که امکان کنترل فشار خون در منزل وجود نداشته باشد، در مراکز بهداشت محلی نیز می‌توان فشار خون را اندازه‌گیری کرد.


بر خلاف بیماری‌های دیگر، داروی فشار خون بسیار ارزان و در دسترس است. با یک قرص ساده می‌توان این عارضه را کنترل کرد.


سازمان جهانی بهداشت چندی پیش حقایقی در مورد فشار خون منتشر کرده که در ادامه بیان شده است:
- حدود ۱.۲۸ میلیارد بزرگسال ۳۰تا ۷۹ سال در سراسر جهان به فشار خون بالا مبتلا هستند که دو سوم آنان در کشورهای فقیر و کم‌درآمد زندگی می‌کنند. در ادامه آمده است ۴۶ درصد از مبتلایان از وجود بیماری خود اطلاعی ندارند و به تبع آن برای درمان و حل مشکل اقدامی نمی‌کنند.


- از هر ۵ مبتلا به فشار خون، فقط یک نفر فشار خون خود را تحت کنترل دارد و برای آن دارو مصرف می‌کند.
- یکی از مهمترین اهداف جهانی در حوزه بیماری‌ها غیر واگیر، کاهش میزان شیوع فشار خون بین‌سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۳۰ میلادی تا میزان ۳۳ درصد است.


دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت برای کاهش فشار خون


- کاهش مصرف نمک به میزان کمتر از پنج گرم در روز
- مصرف میوه و سبزی در رژیم غذایی روزانه
- ورزش منظم
- عدم استعمال دخانیات و مصرف الکل
- اجتناب از مصرف غذاهای چرب
- اجتناب از مصرف چربی‌های ترانس
- بررسی روزانه فشار خون
- جلوگیری از استرس
- درمان فشار خون در صورت افزایش

 

پسند کردم (3)
Loading...
محشر (1)
Loading...
4
ققنوس
▒░🌹ممنونم دوستان عزیزم🌹░▒
11 آذر, 1400