ققنوس
از on 10 آذر, 1400
32 views

با حذف سلول‌ های ناکارآمد دیابت را می توان درمان کرد.

 مطالعات جدید محققان دانشگاه کانکتیکات در آمریکا نشان می‌دهد با حذف سلولهای قدیمی و ناکارآمد در چربی می‌توان علائم دیابت را کاهش داد.
این یافته می‌تواند منجر به درمانهای مؤثری برای دیابت و سایر بیماریهای متابولیک شود.


براساس مطالعات صورت گرفته سلولها مدام خود را نوسازی می‌کنند و سلول‌های قدیمی پیر می‌شوند و با تولد سلولهای جدید می‌ میرنداما گاهی این مکانیسم به درستی صورت نمی‌گیرد و سلولهای آسیب‌دیده باقی می‌ مانند.


این سلول‌های ناکارآمد که سلولهای پیر نامیده می‌شوند، معلق می‌ مانند و به سلولهای سالم اطراف آسیب می‌زنند، همچنین روی کنترل قند و پروتئین سلولهای سالم اثر منفی دارند و منجر به بروز بیماریهای متابولیک می‌شوند.


مطالعات حیوانی نشان می‌دهد پاکسازی این سلولهای پیر می‌تواند رفتار دیابتی را در موش‌ های چاق متوقف کند.


در این مطالعه محققان از داروهای داساتینیب و کوئرستین به صورت ترکیبی استفاده کردند. آزمایشهای قبلی نشان داد این داروها طول عمر و سلامتی را در موشهای سالمند افزایش می‌دهند اما مطالعات جدید نشان می‌ دهد این داروها می‌توانند سلولهای پیر بافت چربی انسان را از بین ببرند.


محققان امیدوار هستند با استفاده از این روند دارویی، بتوانند بافت چربی افراد چاق و مبتلا به دیابت را پاکسازی کنند و از این طریق دیابت را کاهش دهند. 


نتایج این مطالعه در نشریه Cell Metabolism منتشر شده است.
بر اساس تحقیقات انجام شده تعداد افراد مبتلا به دیابت از ۱۰۸ میلیون در سال ۱۹۸۰ میلادی، به بیش از ۴۲۵ میلیون نفر در حال حاضر رسیده است.


دیابت عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حمله قلبی، سکته مغزی و قطع اعضای تحتانی است.
دیابت را می‌توان با کاهش وزن، فعالیت بدنی، اجتناب از مصرف دخانیات و غربالگری منظم کنترل کرد و به تعویق انداخت.

پسند کردم (6)
Loading...
محشر (1)
Loading...
7
ققنوس
▒░🌹ممنونم دوستان عزیزم🌹░▒
1
1
11 آذر, 1400