ققنوس
از on 29 آذر, 1400
37 views

شب‌ یلدا اولین شب سرد زمستان است که از دیدگاه طب سنتی خوردن و آشامیدن خنکی‌جات برای افراد با مزاج‌سرد و گرمی‌جات برای گرم‌مزاجان خیلی توصیه نشده است.

متخصصان به افرادی که در این شب به مهمانی می‌روند و شام می‌خورند توصیه می‌کنند شام سبک‌تری میل کنند و تدابیری برای رفع سوءهاضمه و مصلحاتی برای پیشگیری از سردی یا گرمی‌کردن افراد به‌دنبال مصرف برخی خوراکی‌ها در نظر گرفته شده است.

از نظر طب‌سنتی مصرف خنکی‌جاتی همچون هندوانه، انار و مرکبات ترش، برگه‌هلو و زردآلو در این شب توصیه‌نشده و در صورت مصرف آنها به‌خصوص در افراد با مزاج‌سرد که دچار سردی مزاج با علائمی چون رخوت، خواب‌ آلودگی و اختلالات گوارشی مانند نفخ معده و روده و... می‌شود باید بلافاصله از گرمی‌جات استفاده شود.

درهم‌خوری سردی‌جاتی نظیر برگه‌هلو و زردآلو همراه با هندوانه مناسب نیست و در صورت افراط، استفاده از گرمی‌جاتی مثل چای، عرق‌نعناع، چای‌دارچین یا زعفران همراه با کمی نبات یا عسل به همراه تعدادی هل خردشده یا پودر زیره‌سبز با کمی شکر مفید است. همچنین مصرف نمک و گلپر همراه با انار و باقلا از میزان سردی آنها می‌کاهد.

آجیل شب یلدا برخلاف آجیل نوروز اغلب خام، بدون نمک و از نوع آجیل شیرین است. این آجیل شامل مغزگردو، پسته، فندق، بادام، بادام‌هندی، مویز، کشمش، توت‌خشک و تخمه‌ها بوده و در آن تکه‌های لذیذ باسلق دیده می‌شود.

در میان مغزها استفاده از مغز‌بادام به‌دلیل طبع معتدلی که دارد و پس از آن مصرف پسته، بادام‌زمینی، فندق و گردو توصیه می‌شود؛ البته گردو نباید به‌تنهایی و به مقدار زیاد خورده شود و بهتر است تازه‌خوری شود. ناگفته نماند گرم‌مزاجان در این شب حتما از خنکی‌جات استفاده کنند تا دچار علائم گرمی مزاج نظیر غلبه حرارت، خارش و تحریک‌پوست، سوزش مقعد، تلخی دهان، سردرد و بی‌خوابی شبانه نشوند. بسیاری از تنقلات مصرفی در این شب پرکالری بوده و ارزش‌غذایی بالا داشته و اگر با فاصله زمانی کوتاه از شام مصرف شود شخص دچار سنگینی، سوءهاضمه و عوارض بعدی آن خواهد شد.

برای پیشگیری از این مشکل، پرهیز و رعایت فاصله‌زمانی مناسب بین مصرف تنقلات تا شام بر همه تدابیر مقدم‌تر است.

در صورت مشکل در هضم‌غذاهای سنگین، استفاده از اندکی آبغوره یا آبلیمو یا کمی سرکه رقیق‌شده در آب‌جوش خنک‌شده پس از صرف غذا کمک‌کننده خواهد بود؛ البته پیاده‌روی پس از صرف شام، ماساژ شکم با روغن‌بادام شیرین یا زیتون در جهت عقربه‌های ساعت حول ناف به تقویت هضم و حرکات روده و سهولت دفع کمک خواهد کرد.

پسند کردم (5)
Loading...
5
حميد رزمجو {ناظر ارشد}
بر شما و خانواده محترمتان مبارک
1
1
29 آذر, 1400