توجیه عقلی و ادله نقلی عریضه نویسی » شبکه اجتماعی چهره آسمانی | فیس بوک ایرانی

عضویت
شبکه اجتماعی چهره آسمانی به شما کمک میکند با دوستان زندگی خود همیشه در ارتباط باشید.

توجیه عقلی و ادله نقلی عریضه نویسی

از بررسی مجموعه ی آیات و روایاتی که در صدد تبیین منزلت و کمالات وجودی اهل بیت هستند , چنین معلوم می شود که ائمه اطهار (ع) علاوه بر ولایت تشریعی یعنی حق تبیین و تشریح احکام و آیات الهی و رهبری سیاسی و دینی و اجتماعی جامعه , که اصطلاحا به آن امامت گفته می شود , از منزلت والای ولایت تکوینی نیز برخوردارند . این بعد از کمال که گاهی از آن تعبیر به «ولایت تصرف» و «ولایت معنوی» می شود , نوعی از اقتدار و تسلط فوق العاده در امور نظام هستی است که با توجه به دارا بودن مراتب بالای کمالات معنوی و قرب به حضرت حق با عنایات مخصوص خداوند متعال معجزات و کرامات منقول از آن ذوات مقدسه , ناشی از این بعد ولایتی آنهاست.

توضیح آن که بر طبق جهان بینی اسلامی , انسان از چنان استعدادی برخوردار است که از طریق انجام عبادات و ترک گناهان می تواند به مرتبه ای از کمال برسد که تمام اعضا و جوارح بدن او الهی بشود . یعنی به جایی می رسد که چشم او جز حق را نمی بیند و گوش او به غیر از حق را نمی شناسد , و پای او جز در راه حق قدم بر نمی دارد و دست او جز در مسیر حق کاری انجام نمی دهد.
و در یک کلام در تمام رفتار ها و عملکرد ها جز به کار حق خود را مشغول نمی سازد . یعنی به تمام معنی خلیفة الله می شود . تصورات و تصرفاتش همه رحمانی می گردد . از این مرتبه کمال در حدیث قدسی مشهور که امام صادق (ع) آن را از وجود مبارک پیامبر اکرم (ص) روایت می کنند , با این تعابیر یاد شده است :
{خداوند عزوجل می فرماید : هیچ بنده ای با هیچ وسیله ای به من نزدیک نشده است که از فرائض نزد من محبوب تر باشد . همانا بنده به وسیله ی نوافل و مستحبات -که من آن ها را واجب نکرده ام ولی او تنها به خاطر محبوبیت آنها در نزد من , به انجامشان می پردازد – به من نزدیک می شود تا به جایی که محبوب من می گردد , همین که محبوب من گشت , من گوش او می شوم که با آن می شنود , و چشم او می شوم که با آن می بیند , و زبان او می شوم که با آن سخن می گوید , و دست او می شوم که با آن حمله می کند . در این حال اگر مرا بخواند دعایش را اجابت می کنم , و اگر از من چیزی در خواست کند آن را به او می دهم} (کافی,ج1,ص352)
وقتی که انسان های معمولی از چنین قابلیتی برخوردارند , به طرسق اولی ائمه اطهار (ع) به جهت کمالاتی که دارند می توانند از منزلتی برخوردار شوند که بتوانند در شئونات مختلف عالم تکوین تصرفاتی داشته باشند.
در اشاره به برخورداری اهل بیت (ع) به سطح بالایی از این گونه ولایت است که در زیارت جامعه وارد شده است :
{پروردگار عالم به برکت وجود شماست که خلق را آغاز می کند و آن را به پایان می رساند , وآسمان را از فرو افتادن بر زمین باز می دارد , و باران را فرو می فرستد}
به عبارت دیگر خداوند همه چیز را به وسیله ی شما که واسطه های فیض او هستید ایجاد و اداره می نماید . و همچنین در دعای عدیله در تشریح و تبیین قسمتی از برکات وجود مبارک حضرت امام زمان (عج) آمده است :
{سپس بعد از امام عسکری (ع) – حجت بعدی , قائم منتظر مهدی (ع) است که وی آن مایه ی امیدی است که به برکت بقاء وجود مبارک او , دنیا باقی و برقرار , و مخلوقات عالم از روزی برخوردارند . همین طور در سایه وجود اوست که نظم و انسجام زمین و آسمان پا حفظ می شود}
با در نظر گرفتن مطالب گذشته و تامل در مضمون آیاتی همانند :
{ای کسانی که ایمان آورده اید ! تقوا پیشه کنید و وسیله ای برای تقرب به خداوند انتخاب کنید}(مائده35)
{اگر آنها هنگامی که به خود ستم کردند – گناه مرتکب شدند – و به سراغ تو آمده , و از خداوند طلب عفو و بخشش می کردند , و تو نیز برای آنها طلب عفو می نمودی , خداوند را توبه پذیر و رحیم می یافتند}(نسا64)
{برادران یوسف گفتند : ای پدر ! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه که ما خطا کار بودیم ! یعقوب در پاسخ آنها فرمود : به زودی برای شما از خداوند طلب آمرزش خواهم کرد , همانا او آمرزنده و مهربان است}(یوسف97-98)
و همچنین از دقت در مدلول و مضمون روایاتی نظیر :
1)روایت ابوالوفای شیرازی که بر طبق آن رسول اکرم (ص) فرمودند:
{چون در مانده و گرفتار شدی پس به حجت استغاثه کن که او تو را در میابد , وحجت برای کسی که از او استغاثه کند پناه و فریاد رس است}(نجم الثاقب ,ص787)
2)مرد نابینایی تقاضای دعا از پیامبر (ص) برای شفای بیماریش کرد , پیغمبر به او دستور دادند که چنین دعا کند :
{خداوندا من از تو به خاطر پیامبرت که پیامبر رحمت است تقاضا می کنم و به تو روی می آورم . ای محمد به وسیله ی تو به سوی پروردگارم برای انجام حاجتم توجه پیدا می کنم ای خدای من , اورا شفیع من قرار بده}(وفا الوفاء,ج3,ص1372)
3)آنگاه که مادر گرامی حضرت علی (ع) رخت از جهان بربست , پبغمبر اکرم (ص) به او چنین دعا فرمود :
{خداوندا مادرم فاطمه دختر اسد را بیامرز , و قبر را برای او وسیع گردان , به حق پیغمبرت و پیغمبرانی که قبل از من بوده اند}(جامع کبیر طبرانی)
4)از امام رضا (ع) نقل شده است که آن حضرت فرمودند :
{هر گاه سختی و گرفتاری به شما روی آورد به وسیله ما از خدای عزوجل کمک بخواهید و این است معنی کلام خداوند متعال در قرآن کریم (ولله السماء الحسنی فادعوه بها)}(بحار الانوار,ج94,ص22)
و دعا های زیادی در توسل به خدای متعال بوسیله ی امامان (ع) در متون روایی وارد شده است از جمله در زمینه توسل به امام زمان (ع) چنین آمده است :
{بار خدایا من از تو می خواهم به حق ولی و حجتت صاحب الزمان (ع) که مرا بر تمام امور یاریم کنی و به او شر هر گونه موذی و سرکش و ستمگری را از من دور گردانی و به آن حضرت مرا یاری کنی که تلاشم به آخر رسیده و هر گونه دشمنی و هم و غم و اندوه و قرض را از من و فرزندانم و تمام خاندانم و برادرانم و هر کس که کارش به من مربوط می شود و بستگان نزدیکم , کفایت کنی , ای پروردگار عالمیان همه این درخواست های مرا اجابت فرما}(بحار الانوار,ج94,ص34)
باز در این باره حضرت امام حسن عسکری (ع) میفرمایند :
{روزی سلمان فارسی به گروهی از یهودیان برخورد کرد که در محلی نشسته بودند وقتی چشم آنها به سلمان افتاد از او خواستند که هر چیزی را که همان روز از پیامبر اکرم (ص) شنیده است برای آنها تعریف کند . از آنجایی که سلمان به اسلام آوردن آنها علاقه داشت خواهش آنها را اجابت کرد و نزد آنها رفته , چنین گفت :شنیدم حضرت محمد (ص) می فرمودند : خداوند عزوجل می فرماید : ای بندگان من ! آیا چنین نیست که هر کس حاجت های بزرگی از شما بخواهد آنها را برآورده نمی سازید مگر آن که محبوب ترین افراد را نزد شما واسطه بیاورد , آنگاه آن حاجت را به احترام آن شفاعت کننده برایشان بر می آورید ؟ }{توجه کنید و بدانید که گرامی ترین و برترین مخلوق در نزد من محمد (ص) و برادر او علی (ع) و بعد از او سایر امامانی هستند که آنها وسیله به سوی من می باشند . همانا هرکس حاجتی برایش اهمیت دارد و نفع آن را خواستار است , یا حادثه بزرگی برای او پیش آمده است که می خواهد ضرر آن را دفع کند مرا به وسیله ی محمد (ص) و خاندان او بخواند , من حاجت چنین کسی را به بهترین شکل برطرف خواهم ساخت . همانگونه که اگر عزیز ترین کس را نزد فردی شفیع ببرید او نیاز شما را به جه شفاعت آن عزیزش به نحو احسن بر می آورد. }(بحار الانوار,ج22,ص369)
حکایات زیادی که در این زمینه در تاریخ وارد شده است , نظیر آنچه که «ابن حجر» در کتاب«صواعق» از امام شافعی پیشوای معروف اهل تسنن نقل می کند که وی در مواقعی که به یاد سختی های روز قیامت و رسیدگی به نامه اعمال و… می افتاد به اهل بیت پیامبر (ع) توسل می جست و چنین می سرود :
آل النبی ذریعتی / و هم الیه وسیلتی
ارجو بهم اعطی غداً / بید الیمین صحیفتی
{خاندان پیامبر وسیله ی من هستند , آنها در پیشگاه خداوند وسیله ی ترب من هستند , امیدوارم به سبب عنایت آنها در فردای قیامت نامه ی عمل من به دست راست من داده شود}(التوصل الی حقیقةَ التوسل , ص329)
همچنین بر طبق نقل بیهقی , یک سالی در زمان خلافت عمر بن خطاب در مدینه و سایر سرزمین های اسلامی خشکسالی رخ داد . بلال حبشی به همراه عده ای از صحابه , سر قبر پیامبر(ص) آمد و خطاب به آن حضرت چنین گفت :
{ای رسول خدا ! از خداوند تبارک و تعالی برای امتت باران رحمت درخواست کن , به درستی که آنها در آستانه ی نابودی واقع شده اند }(مدرک پیشین , ص 253)
مسائلی چون شفاعت , توسل , واسط قرار دادن اهل بیتاطهار (ع) و برآورده شدن حاجات , صورت منطقی و قابل دفاع برهانی دارد . زیرا این کار به دستور خداوند متعال با توجه به منزلت و مقامی که حضرات معصومین (ع) دارند , انجام می گیرد . به عنوان مثال دلایل بر صحت این ادعا آن است که در زیارت حضرت ولی عصر (عج) تصریح شده که واسطه قرار گرفتن آن حضرت در برآورده شدن نیازمندیها , به خاطر جایگاه والایی است که آن حضرت در پیشگاه خداوند دارند.
{به این خاطر برای برآورده شدن حاجتم به تو روی آوردم که می دانستم در پیشگاه خداوند متعال از چنان منزلتی برخورداری که شفاعت تو قبول می شود }(بحارالانوار,ج101,ص374)
از دقت در مفاد و مضمون این گونه از تعابیر که در ادعیه و روایات به نمونه های زیادی از آنها بر می خوریم , شبهاتی که در زمینه مسأله توسل – که از طرف افراد کنجکاو ولی کم اطلاع , یا مغرضان آگاه -,در طول تاریخ مطرح شده است برطرف می گردد . چرا که بر طبق رهنمود های موجود در منابع اصیل اسلامی , قدرت تصرف انبیاء الهی و اهل بیت عصمت (ع) در امور تکوینی عالم , در طول اراده و قدرت خداوند متعال است که به اذن و اراده او انجام می گیرد و گرنه هرگز از یک نفر عالِم عاقل شنیده نشده است که بگوید : قدرت آنها در عرض و یا در مقابل اراده خداوند قرار دارد .
بر این اساس است که در قرآن کریم , آنجا که درباره ی ثبوت ولایت تکوینی برای حضرت عیسی (ع) سخن گفته می شود , تعبیر این است که آن حضرت با اذن و اراده خداوند بود که توانست کور مادر زاد را بینا , و مرده ای را زنده نماید :
{من از گل چیزی به شکل پرنده می ساز سپس در آن میدمم و به فرمان خدا پرنده ای می گردد و به اذن خدا کور مادر زاد و مبتلایان به «پیسی» را بهبود می بخشم و مردگان را به اذن خدا زنده می کنم …}(آل عمران 49)
بنابراین , اقتدار فوق العاده تصرف در شئون هستی , که در عرف عامه مردم از آن به برخورداری از توان انجام دادن کرامات و قدرت ارائه معجزات تعبیر می شود در حقیقت یک نعمت بزرگ خدا دادی است که در نتیجه ی سیر کمالات روحی و تحصیل اعلای از قرب الهی به افرادی خاص از انسان ها اعطا می شود , و آنها به برکت همان نعمت الهیمی توانند در جهان هستی تصرفات فوق العاده ای بنمایند , و این صفت کمالی از نظر ضعف و قوت دارای مراتبی است که در اثر میزان قرب و بعد و مقدار سیر معنوی در افراد مختلف فرق می کند.
نتیجه آن که اعتقاد به برخورداری ائمه اطهار (ع) از چنین موهبتی , نه شرک است و نه سبب انکار قدرت و اراده مطلقه ی خداوند می شود .
وقتی اصل مسأله توسل به اهل بیت (ع) صورت قابل توجیه منطقی و برهانی پیدا کرد , مطلب بعدی این است که توسلات به چه شکل ویا شیوه ای باید انجام گیرند ؟
در این باره با توجه به شرایط مختلف که پیش می آید دستورالعمل های متفاوتی از ائمه اطهار (ع) نقل شده است که از جمله ی آنها شیوه ی عریضه نویسی است .
/برگرفته از کتاب عریضه نویسی به اهل بیت و امام زمان (عج) /
زیبا بود و مفید خدا حیرتون بده
  • ۲۸ مرداد, ۱۳۹۴
  • ·
  • لایک  
کد امنیتی
بارگزاری دوباره تصویر
کد امنیتی بالا را وارد کنید

شبکه اجتماعی

شبکه اجتماعی چهره آسمانی

شبکه اجتماعی فیس اسکای

شبکه مجازی چهره آسمانی

چت موبایل

چهره آسمانی

شبکه اجتماعی

فیس بوک فارسی

فیسبوک فارسی

فیس بوک فارسی