mahsa
از on 5 بهمن, 1396
208 views
سپنتا نه ولنتاین! (تاسف بار است که فکر کنیم مرغ همسایه غاز است!) این خیلی تاسف بار است که با آداب و فرهنگ بیگانه بیش تر از فرهنگ خود آشنا باشیم. تاسف بار است که فکر کنیم مرغ همسایه غاز است.
برای اینکه ملتی در تفکر عقیم شود، باید هویت فرهنگی تاریخی را از او گرفت. فرهنگ مهم ترین عامل در حیات، رشد، بالندگی یا نابودی ملت ها است. هویت هر ملتی در تاریخ آن ملت نهاده شده است. اقوامی که در تاریخ از جایگاه شامخی برخوردارند، کسانی هستند که توانسته اند به شیوه مؤثرتری خود، فرهنگ و اسطوره های باستانی خود را معرفی کنند و حیات خود را تا ارتفاع یک افسانه بالا برند. آنچه برای معاصرین و آیندگان حائز اهمیت است، عدد افراد یک ملت و تعداد سربازانی که در جنگ کشته شده اند نیست؛ بلکه ارزشی است که آن ملت در زرادخانه فرهنگی بشریت دارد.
ملت ایران از جمله ملت هایی است که زندگی اش با جشن و شادمانی پیوند فراوانی داشته است، به مناسبت های گوناگون جشن می گرفتند و با سرور و شادمانی روزگار می گذرانده اند. این جشن ها نشان دهنده فرهنگ، نحوه زندگی، خلق و خوی، فلسفه حیات و در کل جهان بینی ایرانیان باستان است. از آنجایی که ما با فرهنگ باستانی خود ناآشناییم، شکوه و زیبایی این فرهنگ با ما بیگانه شده است.
چندسالی ست حوالی ۲۵ بهمن ماه (۱۴ فوریه) که می شود هیاهو و هیجان را در خیابان ها می بینیم. مغازه های اجناس کادوئی لوکس و فانتزی غلغله می شود. همه جا اسم Valentine به گوش می خورد. از هر بچه مدرسه ای که در مورد والنتاین سوال کنی می داند!!!
کمتر کسی است که بداند در ایران باستان، نه چون رومیان از سه قرن پس از میلاد!، که از بیست قرن پیش از میلاد، روزی موسوم به روز عشق بوده است!
جالب است بدانید که این روز در تقویم جدید ایرانی دقیقا مصادف است با 5 اسفند، یعنی تنها چند روز پس از والنتاین فرنگی! این روز “سپندار مذگان” یا “اسفندار مذگان” نام داشته است. به عنوان ❤“روز عشق❤
زمین نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می ورزد. زشت و زیبا را به یک چشم می نگرد و همه را چون مادری در دامان پر مهر خود امان می دهد. به همین دلیل در فرهنگ باستان اسپندار مذگان را بعنوان نماد عشق می پنداشتند.
سپندار مذگان جشن زمین و گرامی داشت عشق است که هر دو در کنار هم معنا پیدا می کردند. در این روز زنان به شوهران خود با محبت هدیه می دادند. مردان نیز زنان و دختران را بر تخت شاهی نشانده، به آنها هدیه داده و از آنها اطاعت می کردند.
یایید از همین حالا برای معرفی این روز به دوستان و آشنایان تلاش کنیم. بیایید در وبلاگ ها و سایتهایمان در موردش توضیح دهیم، امسال «سپندارمذگان» یا «اسفندارمذگان» را جشن بگیریم، شاد باشیم و به تاریخ و فرهنگ کشورمان افتخار کنیم.❤
پسند کردم (8)
Loading...
9
امیر طاها {ناظر سایت}
بسیار متین بود ... ولی مرغ همسایه غاز نیس ... مرغ بدبخت مارو تو عزا سرمی برن فقط دا ... شما تمام شبکه های تلویزیون و طی یک هفته ببینین ... اگه یبار گفت فلان جا جشن گرفتن اگه یبار گفت فلان جای کشور خودمون یا هر جای دیگه شادی کردن ... اینقد از بدبختی و جنگ و کشت و کشتار میگن ک دیشب برادرزادم بمن میگ... نمایش بیشتر
2
2
5 بهمن, 1396
mahsa
خیلی ممنونم ازشما..درست میفرمایید..واقعا چرا ازاون همه علم و فرهنگ و تمدن بزرگ و باشکوه سقوط کردیم به جایگاه الانمون؟زمانی که اصلا امریکایی وجود نداشت..اصلا اروپا جایگاهی نداشت،ایران قدرت جهانی بود..واقعا جای تامل و افسوس داره...تمام اولین اختداعات و کشفیات مهم در ایران بود..باخودمون تعارف نداریم عل... نمایش بیشتر
5 بهمن, 1396
امیر3
لاییییییییییییییییییییییییک
1
1
5 بهمن, 1396
mahsa
ممنونم
5 بهمن, 1396
ĦѦღi∂ɛн
لایک
1
1
6 بهمن, 1396
mahsa
ممنونم
7 بهمن, 1396