1s6
امیر طاها {ناظر سایت}
on 13 فروردین, 1398
2 views
🍀
☘️روز سیزده بدر
روز سیزده هر ‌ماه در جدول سی روز ایران باستان به فرشته تیر یا تیشتر كه ستاره باران است، مربوط است و بسیار روز خجسته و مباركی است. در اعتقادات مردم ایران باستان روز سیزده بدر به هیچ وجه نحس نبوده است...!!
مردم ایران باستان در مورد سیزده بدر معتقد بودند كه جمشید شاه (بنیانگذار نوروز) روز سیزده نوروز را در صحرای سبز و خرم، خیمه و خرگاه برپا می‌كرد و بار عام می‌داد.چندین سال متوالی این كار را انجام داد و این مراسم در ایران به صورت سنت و مراسم در آمد...!!
ایرانیان پس از دوازده روز جشن‌ گرفتن و شادی‌ كردن كه به یاد دوازده ماه از سال است، روز سیزدهم نوروز را كه فرخنده است به باغ و صحرا می‌رفتند و شادی می‌كردند و در حقیقت بدین ترتیب رسمی‌بودن دوره نوروز را به پایان می‌رسانیدند...
🌸علف یا سبزه گره زدن در سیزده بدر
از آداب این روز می توان به گره زدن سبزه اشاره کرد. این رسم مربوط به فرزندان كیومرث یعنی اولین زوج یا اولین پدر و مادر (مشیه و مشیانه) است. زرتشتیان معتقدند چون این دو با هم ازدواج كردند، دو شاخه «مورد» را گره زدند و پایه ازدواج خود را بنا نهادند و از آن زمان به بعد این رسم معمول گردید.
در گذشته دختران و پسران دم بخت سبزه ها را گره می زدند و آرزو می کردند تا در سال جدید تشکیل خانواده دهند. یک شعر نیز وجود دارد که دختران در هنگام گره زدن این سبزه ها می خواندند:
«سال دگر، سیزده بدر، خونه شوهر، بچه بغل»
البته سبزه گره زدن، تنها مختص دختران و پسران دم بخت نمی باشد و همه می توانند سبزه ای گره زده و آرزو کنند. عقیده بر این بوده است که وقتی گره باز شود، مشکلات حل شده و آرزو برآورده می شود.
🌷سبزه به آب دادن در سیزده بدر
دور انداختن سبزه ها هم به این دلیل بود که ایرانیان باستان عقیده داشتند بدی ها و مریضی ها در این سبزه جمع شده و با به آب دادن یا به دور انداختن آن، این پلیدی ها و مریضی ها را از خود دور می کردند.
🌺نحس نبودن سیزده بدر
در مورد نسبت دادن نحسی سیزدهم هیچ مناسبتی به ایرانیان ندارد و این اندیشه خرافی پس از یورش اسکندر و یونانیان به ایران اهورایی وارد شد زیرا عدد سیزده نزد یونانیان نحس بوده است و این نحسی از این ب اصطلاح مردم متمدن در فرهنگ ما جا سازی شده و هیچ ربطی ب آیین زیبای باستانی ما ندارد ...!!
آرزوی داشتن سیزده بدر نیکی را براتون دارم ... امیدوارم ملت سربلند ایران عزیز زندگی شاد و مسرور گذشته خود را باز یافته و بسان پیشینیان خود باردیگر به اصل و ریشه خود برگشته و تمام خرافات و زشتیهای القا شده عرب و غرب را از فرهنگ خود دورکرده و همواره شادو خرسند زندگی ای پراز صلابت و خوشی پیش رو داشته باشند ...!
شاد و تندرست باشید...
🌼🍃سیزده بدر بر شما و خانواده گرامیتون خجسته باد...!!🌼
Dimension: 969 x 1280
سایز فایل: 135.93 Kb
پسند کردم (5)
Loading...
6