احمد رضایی
on 8 بهمن, 1396
2 views
قصه پرغصه دو تابعیتی‌ها؛
چرا باید به کسی که اقامت کانادا دارد مسئولیت دولتی داده شود؟
در روز‌های اخیر دست‌درازی ۱۰۰ میلیارد تومانی یک مدیر میانی دوتابعیتی در بخش اکتشاف شرکت ملی نفت و متواری شدن این فرد به همان کشوری که تابعیت ثانویه آنرا داشته، اقکار عمومی را مجددا به مقوله دوتابعیتی‌ها حساس کرده است.
در این ماجرا فارغ از اهمال و قصور مسئولان با توجه به اینکه فرد اختلاس کننده مشغول دست‌درازی به بیت‌المال بوده، آنچه اهمیت دارد آن است که این مدیر میانی بخش اکتشاف شرکت ملی نفت، دوتابعیتی بوده و این در حالی است که مسئولان دولتی ذیربط پیش‌تر مدعی شده بودند هیچ مدیر دوتابعیتی در کشور فعالیت ندارد!
ماده ۹۸۹ قانون مدنی چه می‌گوید؟
در قوانین داخل ایران، مقوله دوتابعیتی به رسمیت شناخته نشده است. در ماده ۹۸۹ قانون مدنی به صراحت آمده است که «هر تبعه ایرانی که بدون رعایت مقررات قانونی بعد از تاریخ ۱۲۸۰ شمسی تابعیت خارجی تحصیل کرده باشد، تبعیت خارجی او کأن لم یکن بوده و تبعه ایران شناخته می‌شود... و از هر گونه مشاغل دولتی محروم خواهد بود»؛ بنابراین مطابق با قوانین داخلی، تابعیت دوم ایرانیان باطل و مردود است و افرادی که تابعیت کشور دیگری را تحصیل می‌کنند، با محدودیت‌هایی از قبیل: محرومیت از داشتن اموال غیرمنقول در ایران و نیز ممنوعیت اشتغال در مشاغل دولتی مواجه‌اند.
فهرست دوم دوتابعیتی‌ها و سکوتِ ادامه‌دارِ مسئولان اجرایی!
چند روز بعد از آن، در تاریخ ۲۷ اسفند ۹۵، در شرایطی که مسئولان و نهاد‌های ذیربط دولتی در قبال حضور مدیران دوتابعیتی در بدنه مدیریت اجرایی کشور، با توجه به فهرست ارسالی از دادستانی، سکوت پیشه کرده بودند، فهرست دوم شامل اسامی و مشخصات ۵۲ نفر دیگر از افراد دوتابعیتی، از دادستانی کل به مقصد وزارت اطلاعات ارسال شد.
مخفی کردن تابعیت دوم!
حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری، پس از ارسال فهرست دوم افراد دوتابعیتی طی مصاحبه‌ای با تاکید بر اینکه وزارت اطلاعات باید وضعیت این افراد را بررسی و در مورد آنان اعلام نظر کند، گفت: کسانی که دو تابعیتی هستند معمولا وجود تابعیت دوم را مخفی می‌کنند و این وظیفه وزارت اطلاعات است که با بررسی‌های فنی این مسئله را کشف کند.
دادستان کل کشور در همان مصاحبه این سوال اساسی را مطرح کرد که «چرا باید به کسی که اقامت کانادا را دارد مسئولیت دولتی داده شود؟»
Dimension: 1280 x 720
سایز فایل: 271.02 Kb
پسند کردم (1)
Loading...
2
ĦѦღi∂ɛн
لایک
10 بهمن, 1396