احمد رضایی
on 14 اسفند, 1396
4 views
گزارش مشرق؛
«ژان ایو لودریان»؛ از وزارت جنگ تا وزارت خارجه/ دلیل توهین و تهدیدهای فرانسوی‌ها علیه ایران چیست؟
ژان ایو لودریان» ، وزیر خارجه فرانسه، شب گذشته وارد تهران شد تا با رییس جمهور، وزیر خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار کند.
این فرد تا همین چند ماه پیش در دولت ژان مارک آیرو(۲۰۱۲-۲۰۱۷) به عنوان وزیر دفاع فعالیت می کرد. شاخصه‌های اصلی دوران وزارت دفاع او اعزام نیروهای نظامی فرانسه به آفریقا برای شرکت در منازعات مسلحانه در شمال کشور مالی ذیل عملیاتی موسوم به «بارخان» (Barkhane) و همچنین افزایش چشمگیر صادرات تولیدات نظامی فرانسه، به ویژه جنگنده‌های «داسو رافال» بود. به عبارت دیگر، او در کسوت وزیر دفاع فرانسه، وظیفه داشت تا پروژه بلندپروازانه فرانسوی‌ها برای بازگشت به قدرت و نفوذ دوران استعماری این کشور را احیاء کند و قشون‌کشی به آفریقا و دلالی همه‌جانبه برای فروش اسلحه به هر قیمت(به قیمت نادیده گرفتن همه شعارهای حقوق بشر و ازادی و دموکراسی که فرانسه دهه‌هاست مدعی پرچمداری آن است و شراکت با جنایت‌کارترین دولت‌های جهان) شاخص‌های دوران ۵ ساله وزارت دفاع او بود.
اما همان سابقه در وزارت دفاع باعث شده که او در کسوت وزیر خارجه، ادامه همان پروژه‌های بلندپروازانه را این بار از طریق تعمیق و تشدید روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به سردمداری سعودی دنبال کند، تا در رقابت با آمریکا و بریتانیا، فرانسه نیز جای پای سفتی در چپاول منابع غرب آسیا پیدا کند.
در همین رابطه، «مهران کامروا» استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه جورج تاون قطر، در مصاحبه با ایلنا(۲۷ بهمن ۹۶) درباره نقش فرانسه به عنوان ابزار فشار عربستان سعودی بر ایران گفت:
" نکته دیگری که باید در خصوص اعمال عربستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مطرح شود این است که میزان نفوذ و گستره قدرت آنها برای هدف قرار دادن ایران تا یک حد مشخصی ادامه دارد اما پس از مدتی سناریو عوض می‌شود و کشورهای اروپایی به میدان می‌آیند، به نحوی که سعودی‌ها و اعراب منطقه زمانی که نمی‌توانند بیش از حد به ایران فشار بیاورند به آمریکا و کشورهای اروپایی متوسل می‌شوند.
یکی از این دولت‌ها فرانسه است. مقامات پاریس اخیراً هر چند هفته یک‌بار به ایران فشار می‌آورند و اخیراً شاهد آن هستیم که رفت‌وآمد کشورهای اروپایی به خصوص فرانسه و بریتانیا به منطقه و به خصوص کشورهای عربی افزایش پیدا کرده است. به صورت طبیعی فرانسه یکی از فروشندگان تسلیحات در حاشیه خلیج‌فارس به حساب می‌آید و برای رضایت کشورهای عربی، در داخل خاک آنها علیه ایران موضع می‌گیرد. از این جهت بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به دنبال اعمال فشار غیرمستقیم از ناحیه اروپا و آمریکا بر ایران هستند. "
Dimension: 300 x 200
سایز فایل: 8.55 Kb
پسند کردم (1)
Loading...
1