یرمیا کیان🍎
on 26 اسفند, 1396
27 views
درمان های مربوط به #دندان-در-دوران-بارداری :boom:
درست کردن دندان‌ها تاثیر سوئی روی جنین ندارد اما با توجه به اینکه در 3 ماهه اول بارداری میزان سقط‌هایی که اتفاق می‌افتد، بالاست، توصیه می‌شود خدمات دندان‌پزشکی به 3 ماهه دوم موکول شود. در 3 ماهه سوم نیز به دلیل بالارفتن وزن جنین و فشار بر اندام‌های داخلی، به مادران باردار توصیه می‌شود که طاق باز نخوابند زیرا این حالت می‌تواند باعث اختلال در خونرسانی شود و برای جنین خطرناک باشد. انجام فعالیت هایی مانند روکش دندان از جمله ایمپلنت یا کاشت دندان، روکش های دندانی مثل لمینت دندان در دوران بارداری کلا انجام نمی شود. در صورتی که در 3 ماهه سوم، مادر کار اورژانسی دندان‌پزشکی داشت، باید کمی به پهلوی چپ بچرخد و روی یونیت دندان‌پزشکی قرار بگیرد.
همچنین و بلیچینگ نیز از جمله فعالیت های غیر ضروری است که نباید در این دوران صورت بگیرد. بلیچینگ در واقع همان سفید کردن دندانها می باشد.
زمان مناسب برای درمان دندان پزشکی زنان باردار
به ‌طور کلی دوران بارداری را که تقریباً 9 ماه است به 3 دوره 3 ماهه تقسیم می‌ کنند که به نام ‌های 3 ماهه اول، دوم و سوم موسوم است. زمان‌ های مناسب مراجعه به دندانپزشک شامل دو بار در 3 ماهه اول، حداقل یک بار در 3 ماهه دوم و یک بار در 3 ماهه سوم است. در طول این دوره، تغییرات مختلفی در بدن مادر و جنین ایجاد می ‌شود:
* 3 ماهه اول: بافت ‌های مختلف بدن جنین در این دوره تشکیل می‌ شود و جنین به مواد و تحریکات مختلف بسیار حساس است و احتمال سقط جنین زیاد است. همچنین در این دوره مادر از کسالت‌ هایی چون تهوع و استفراغ صبحگاهی، بی‌ میلی به غذا و تغییرات قلبی عروقی رنج‌ می ‌برد. بنابراین بهتر است درمان ‌های دندانپزشکی طولانی مدت در این دوره انجام نشود. در ملاقات اول، دندان ‌های مادر معاینه و رادیوگرافی ‌های دندانی که قبل از بارداری گرفته شده ‌اند، بررسی می ‌شود و دندان‌ هایی که قبل از زایمان ممکن است برای مادر مشکل ایجاد کند معین می ‌شود و برای ترمیم آن ها در 3 ماهه دوم بارداری به بیمار نوبت داده می ‌شود. همچنین چگونگی مسواک زدن صحیح و استفاده از نخ دندان به خانم باردار آموزش داده می ‌شود. ملاقات دوم 3 ماهه اول برای ارزیابی رعایت بهداشت دهان از سوی خانم باردار است. تغییرات بافت ‌های لثه در اثر هورمون‌ ها بررسی می ‌شود و دستورات بهداشتی لازم داده می ‌شود.
* 3 ماهه دوم: این دوره بهترین زمان جهت انجام درمان‌ های دندانپزشکی است چون بافت‌ های مختلف بدن جنین تشکیل شده ‌اند و در حال رشد و تکامل هستند. هم چنین حالت کسالت و تهوع ابتدای بارداری تا حدودی برطرف شده است. خانم باردار معمولاً راحت تر از 3 ماهه اول می ‌تواند در وضعیت مناسب روی صندلی دندانپزشکی قرار گیرد. در این دوره می‌ توان تمام درمان ‌های دندانی لازم را انجام داد. استفاده از بی‌ حس‌ کننده موضعی مانعی ندارد. همچنین در صورت لزوم دندانپزشک ممکن است بعد از درمان، آنتی‌ بیوتیک یا مسکن تجویز کند که استفاده از آن ها بلامانع است.
باید توجه داشت که درمان دندان ‌هایی که قبل از زایمان برای خانم باردار مشکلی ایجاد نمی ‌کنند، باید به بعد از زایمان موکول شود.
* 3 ماهه سوم: در این دوره رشد و تکامل جنین ادامه دارد و سرعت آن بیشتر از6 ماهه اول بارداری است. خانم باردار به دلیل افزایش وزن جنین نمی ‌تواند مدت زیادی در حالت خوابیده به پشت روی صندلی دندانپزشکی قرار گیرد، بنابراین بهتر است فقط درمان‌ های کوتاه مدت و اورژانسی در این دوره انجام شود. همچنین در ملاقات دندانپزشکی این دوره نکات لازم در مورد چگونگی رویش دندان‌ های نوزاد، مراقبت‌ های منزل و زمان مراجعه برای معاینه دندانپزشکی نوزادتوصیه خواهد شد.
علت های شایع مشکلات دندان در طول بارداری
• مشکلات لثه
• تهوع
• تمایل شدید به غذاهای شکردار
• اوق زدن در حین مسواک زدن دندان ها
• مشکلات لثه
هورمون های مرتبط با بارداری باعث می شوند که بعضی از زنان در معرض مشکلات لثه قرار بگیرند. این مشکلات از قرار زیر هستند.
ورم لثه- این مشکل مخصوصا در طول سه ماهه دوم بارداری بوجود می آید. علائم این بیماری شامل ورم لثه ها و خونرویزی مخصوصا در حین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است.
بیماری پریودنتال تشخیص داده نشده یا درمان نشده- بارداری باعث تشدید این عفونت مزمن لثه می شود که با ورم لثه درمان نشده بوجود می آید و منجر به از بین رفتن دندان می شود. این بیماری به صورت اپولیس بارداری نشان داده می شود که ممکن است پس از بدنیا آمدن نوزاد برطرف شود، این احتمال هم وجود دارد که پس از بدنیا آمدن بچه هم بیماری برطرف نگردد.
داروهایی که دندانپزشک استفاده می کند، خطری ندارند؟
مطالعات ضد و نقیضی در مورد اثرات مضر داروهای دندانپزشکی بر روی جنین وجود دارد.
بیشترین دارویی که در دندانپزشکی استفاده می شود، لیدوکائین است.
بعد از استفاده از لیدوکائین روی دندان خانم باردار، این دارو از جفت عبور می کند.
میزان ماده بی حس کننده دندان بایستی تا حد امکان کم باشد، ولی بایستی دردی هم احساس نکنید. اگر موقع کار کردن دندانپزشک، دندانتان درد گرفت، باید میزان داروی بیحسی را بیشتر کرد.
برای جلوگیری و یا درمان عفونت، قبل و یا بعد از کار دندانپزشکی، پزشک داروی آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز می کند.
مصرف آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین، آموکسی سیلین و اریترومایسین خطری برای خانم باردار ندارد.
توصیه هایی برای کارهای دندانپزشکی در بارداری
- توصیه می کنم زنان باردار بایستی یک برنامه غذایی متعادل داشته باشند، دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنند و بعد از غذا نخ دندان بکشند تا از بروز مشکلات دندانی جلوگیری کنند.
- در طی بارداری برای معاینات سالیانه دندان ها و تمیز کردن دندان ها جهت جلوگیری از مشکلات دندانی، نزد دندانپزشک بروید.
- به دندانپزشک خود بگویید که باردار هستید.
- کارهای غیر ضروری دندانپزشکی خود را در سه ماهه دوم بارداری و یا بعد از زایمان انجام دهید.
- اعمال زیبایی دندان را بعد از زایمان انجام دهید.
- موقع نشستن روی صندلی دندانپزشکی، برای حفظ جریان خون سالم، پاهای خود را روی هم نیندازید.
- برای راحتی بیشتر خودتان و جنین تان، یک بالش کوچک همراه خودتان داشته باشید.
Dimension: 399 x 220
سایز فایل: 114.18 Kb
پسند کردم (6)
Loading...
7
ĦѦღi∂ɛн
لایک
1
1
26 اسفند, 1396
یرمیا کیان🍎
سپاسگزارم
26 اسفند, 1396
جمال فرهنگ
عالی و قابل درک
1
1
26 اسفند, 1396
یرمیا کیان🍎
تشکر ، درک والاتون قابل تحسینه
26 اسفند, 1396
جمال فرهنگ
ممنونم وتشکر
1
1
26 اسفند, 1396