احمد رضایی
on 29 فروردین, 1397
8 views
هفده آوریل سالروز درگذشت گابریل گارسیا مارکز است. رمان‌نویس، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی کلمبیایی که در بین مردم کشور‌های آمریکای لاتین با نام گابو یا گابیتو مشهور بود. او سال‌های سال در تبعید به سر برد. مارکز برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۸۲ شد. او این جایزه را بیش از سایر آثارش مدیون رمان "صد سال تنهایی " می‌داند که در سال ۱۹۶۷ پرفروش‌ترین کتاب جهان شد. بنیاد نوبل در بیانه خود او را «شعبده‌باز کلام و بصیرت» توصیف کرد.
"وقتی سال‌ها بعد سرهنگ آئورلیانو بوئندیا در برابر دسته سربازانی که قرار بود اعدامش کنند، ایستاده بود بعدازظهر دوری را به یاد آورد که پدرش او را برای کشف یخ برده بود. "رمان صدسال تنهایی با این جمله آغاز می‌شود. اما صدسال تنهایی هم با تبعید و دیکتاتوری بیگانه نبود و در بوینس آیرس منتشر شد. گارسیا مارکز یکی از نویسندگان پیشگام سبک ادبی رئالیسم جادویی بود، اگرچه تمام آثارش را نمی‌توان در این سبک طبقه‌بندی کرد. او در سال ۱۹۶۵ شروع به نوشتن رمان "صدسال تنهایی" کرد و آن را در سال ۱۹۶۷ به پایان رساند.
تمام نسخه‌های چاپ اول "صدسال تنهایی" به زبان اسپانیایی در همان هفته اول فروش رفت. بیش از سی میلیون نسخه از آن در سراسر جهان فروخته شد. زمانی که کتاب "سرگذشت یک غریق" را در بارسلون منتشر کرد پست سفارت کلمبیا را در اسپانیا به او پیشنهاد دادند، اما نپذیرفت. اوایل دهه ۸۰ به کلمبیا برگشت، ولی با تهدید نظامیان کلمبیا در سال ۱۹۶۱ دوباره به همراه همسر و دو فرزندش برای زندگی به مکزیک رفت.
گابریل گارسیا مارکز، در روز پنجشنبه ۱۷ آوریل ۲۰۱۴ (۲۸ فروردین ۱۳۹۳)، در سن ۸۷ سالگی، در خانه‌اش در مکزیکو سیتی درگذشت. دو سال پیش از مرگ، برادر گابریل گارسیا مارکز اعلام کرد او از بیماری فراموشی (دمانس) رنج می‌برد و دیگر نمی‌نویسد. جسد وی فردای آن روز در مکزیکوسیتی سوزانده شد، بخشی از خاکستر جسد وی به کلمبیا زادگاهش منتقل شد.
Dimension: 425 x 223
سایز فایل: 19.05 Kb
پسند کردم (2)
Loading...
3
ĦѦღi∂ɛн
روحشون شاد
1
1
29 فروردین, 1397