اسلام فرزانه
on 28 دی, 1397
1 view
الله نور السموات و الارض چیست
الله نور السموات و الارض این آیه کریمه که از آیات عجیب قرآن است مانند همه آیات قرآن که عجیب و شگفت انگیز است همانطور که می دانید مورد تفسیرهای گوناگونی قرار گرفته است. عجیب این است که ابن سینا با اینکه همه قرآن را تفسیر نکرده اما به این آیه توجه خاصی داشته و آن را تفسیر کرده است. غزالی نیز کتابی به نام «مشکاه الانوار» نوشته است که در تفسیر این آیه است.خداوند، خود را «نور» آسمان ها و زمین خوانده است. بسیاری از مفسران تاکنون، کلمه «نور» را به معنای «مُنَوِّر» معنا کرده اند و گفته اند که آیه «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ » یعنی (اللَّهُ مُنَوِّرُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْض) خداوند به آسمان و زمین، نور می دهد، نه اینکه خودش نور باشد. من نمی خواهم بگویم که آنها اشتباه کرده اند؛ آنها درست گفته اند ولی «مُنَوِّر» هم یعنی «نور»! من می توانم از شما بپرسم که آیا مُنَوِّر می تواند خودش نور نباشد؟! چیزی که در حد ذات، نور نیست، چگونه می تواند مُنَوِّر باشد؟ پس اعم از اینکه شما این آیه را مطابق ظاهر آن، به معنای نور آسمان ها و زمین معنا کنید یا آن را مُنَوِّر معنا کنید، باز هم خداوند نور است. چون اگر منور، خودش نور نباشد دیگر منور نیست. پس « اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ»
حکما، فلاسفه و متکلمین درباره خداوند و اثبات وجود او از طرق مختلفی وارد شده اند؛ راه طبیعی، راه فلسفی، برهان وجوب و امکان و براهین دیگری که در این باب هست. من در اینجا درباره براهین اثبات واجب نمی خواهم صحبت کنم چون بسیار فراوان است
ارزیابی و ارزش گذاری از کارهای عقل است و در جایی که عقل حاکم نباشد جز غلبه و زور یا پریشانی و آشفتگی چیز دیگری نخواهد بود. نزاع و درگیری پرماجرایی که سالهای متمادی در میان معتزلیان از یک سو و اشاعره از سوی دیگر مطرح بوده است به همین مسئله بر می گردد. زیرا معتزلیان به حسن و قبح ذاتی امور باور داشته و از خوبی و بدی اشیاء در جهان سخن می گفتند.
در حالی که اشاعره در انکار ذاتی بودن حسن و قبح اصرار می ورزیدند و چنین می اندیشیدند که خوبی و بدی فقط براساس دستور خداوند تبارک و تعالی معنی پیدا می کند و اگر سخن خداوند به ما نمی رسید به حسن و قبح امور آگاهی پیدا نمی کردیم. ما اکنون وارد این مسئله نمی شویم و شواهدی که از هر دو طرف برای اثبات ادعای خود اقامه می کنند کاری نداریم همین اندازه یادآور می شوم که هر گونه تعبد و گوش دادن به فرمان الهی در امور، برای ادراک از یک آگاهی پنهان ناشی می شود.
ارزش مند بودن مسئله ای است که برای هر انسانی مطرح است. انسانها برای خود ارزش قائل اند و به دنبال ارزش ها نیز می روند همچنانکه بعضی چیزها را نیز بی ارزش می دانند. وقتی از ارزش صحبت می شود، به کمیت و مقدار عددی کاری نداریم، بلکه به جایگاه، کارایی و استفاده های مادی و معنوی اشاره می شود. خوبی و بدی نیز یک ارزش است. به عنوان مثال «گیاه گل» گل است اما وقتی به میزان زیبایی گل اشاره می شود، از ارزش سخن به میان می آید. یا هر انسانی، انسان است و از نظر شرایط زیستی همه یکسان هستند، اما ارزش انسان چقدر است؟
Dimension: 500 x 500
سایز فایل: 81.5 Kb
پسند کردم (3)
Loading...
4
ققنوس
▂▃▄▅▇█▓▒░لایک░▒▓█▆▅▄▃▂
2 بهمن, 1397