ققنوس
از on 8 آذر, 1400
171 views

 زنان تقریبا دو برابر بیشتر از مردان درگیر افسردگی می‌شوند، به افسردگی پنهان در زنان اشاره کرد و در این باره گفت: این زنان می‌کوشند که علائم افسردگی خود را پنهان کرده و واقعیت‌های زندگی خود را نپذیرند و چون اصطلاحا همواره نقابی از شادی و خوشحالی بر چهره دارند تشخیص افسردگی آنها نیز به راحتی ممکن نیست.

 افسردگی مثل یک سرماخوردگی روانی است اما در عین حال مدت آن همانند سرماخوردگی کوتاه نیست و متوسط طول درگیری افراد با افسردگی می‌تواند ۹ ماه باشد. در واقع افسردگی شایع ترین بیماری روحی است که ممکن است افراد به دلایل مختلف فرهنگی و یا ترس از دست دادن موقعیت شغلی و ... از بیان و درمان آن خودداری کنند.

 افسردگی درد روانی، جسمی و احساسی است که حس غمگینی، خشم، ترس و تنفر را در افراد افزایش می‌دهد و نشانه‌های متفاوتی از جمله بد اشتهایی، کم اشتهایی، کندی روانی و حرکتی، بدبینی به آینده، افزایش و کاهش وزن، پرخوابی و کم خوابی، از دست دادن علاقه به فعالیت ها، دلسردی و بدبینی به آینده و نا امیدی و... دارد که اگر این علائم بیش از دو هفته ادامه یابند نشان از افسرده شدن افراد می‌دهند.

 زنان تقریبا دو برابر بیشتر از مردان درگیر افسردگی می‌شوند. همچنین ممکن است افسردگی در حوالی بلوغ دختران یعنی حوالی ۱۴سالگی و نزدیک به عادت ماهیانه زنان، دوران یائسگی زنان، دوران بارداری و یا پس از زایمان به دلیل تغییرات جسمی شدت پیدا کند.

اصولا در فصول پاییز و زمستان و به ویژه‌ ماه‌های دی و بهمن افسردگی شدت بیشتری دارد و از سوی دیگر به طور کلی به نظر می‌رسد افسردگی در مراحل گذار زندگی مثل سالمندی، فرزندآوری، بلوغ و یا تغییر در منزل، ماشین، شغل و غیره می‌تواند در زنان افزایش یابد. همچنین زنان متاهل و زنانی که فرزندان کوچک دارند و یا مطابق با زنانگی خود زندگی نکرده با آن کنار نمی‌آیند افسردگی بیشتری را تجربه می‌کنند.

شاد یا افسرده؟

 زنان می‌کوشند که علائم افسردگی خود را پنهان کنند. نقابی از شادی و خوشحالی بر چهره دارند و مشکلات و واقعیت زندگی خود را نمی‌پذیرند. همچنین سعی می‌کنند تمام ارتباطات، تماس ها و حتی مهمانی های خود را بدون دلیل خاصی بر هم زنند و در آنها شرکت نکنند. این افراد طبق منطق بیش از اندازه ای رفتار می‌کنند و سعی می‌کنند در ظاهر نشان دهند که به آینده و زندگی خوشبین هستند در حالی که در اکثر موارد اینگونه نیستند. در عین حال هیچ کمکی از مشاور و یا همسر و خوانده خود نمی‌گیرند و خشم، رنج و درد بالایی را تحمل می‌کنند. این افراد یاد گرفته‌اند که احساسات خود را ماهرانه پنهان کنند و از این رو به راحتی قابل تشخیص نیستند.

بی مهری همسر و افزایش افسردگی

 صمیمیت در ارتباطات فردی و خانوادگی را برای زنان بسیار مهم دانست و با بیان اینکه اگر زنان از سوی همسر خود حس بی‌ارزش بودن دریافت کنند به احتمال زیاد درگیر افسردگی پنهان می‌شوند، افزود: روابط توام با بی مهری و عدم حمایت از سوی همسر افسردگی پنهان را در زنان فزایش می‌دهد. زنانی که هم در خارج از منزل و هم در داخل منزل کار می‌کنند، مسئولیت بیش از اندازه‌ای بر دوش آنها است و در عین حال از سوی همسرشان مورد تحقیر، سرزنش و انتقاد بیش از حد قرار می‌گیرند مستعد درگیری با افسردگی پنهان هستند. در واقع مادران خسته از کارهای بی‌پایان منزل که انتظارات غیر واقع بینانه از خود دارند، با جملات کلیشه نظیر اینکه باید خود را فدای خانواده کرد و یا اینکه باید در تمام شرایط راه حل مشکلات را دانست نیز بیشتر درگیر افسردگی پنهان می‌شوند. مادرانی که مسئولیت بیش از اندازه دارند، کار منزل به آنها فشار می‌آورد و برای کارهای بی پایانی تلاش می‌کنند که برایشان ارزشمند نیست و همواره ترس از دوست داشتنی نبودن و از دست دادن افراد را دارند، افسردگی پنهان بیشتری را تجربه می‌کنند.

 زنان درگیر افسردگی پنهان معمولا مراقبت از دیگران و رفع نیاز اعضا خانواده را در اولویت خود قرار می‌دهند، این زنان تلاش می کنند همانند مادران خود ضعیف نباشند و وجهی از مادر را که در درون خود می‌بینند؛ سرکوب می‌کنند.

  پدران سلطه‌گر و مادران سلطه پذیر می‌توانند افسردگی را در دختران خود بیشتر کنند و در واقع هرچه افراد در خانواده‌های نا امن با سبک فرزندپروری نا ایمن بزرگ شوند مستعد درگیری با افسردگی پنهان هستند.

 اگر رابطه مادر و فرزند از شش ماهگی تا سه سالگی از نوع دلبستگی نا ایمن باشد ممکن است افسردگی پنهان را شدت دهد. از سوی دیگر برای زنان صمیمت در ارتباطات و نیاز به رابطه محبت آمیز و حمایت از سوی همسر بسیار اهمیت دارد و اگر از سوی همسر حس بی ارزشی به آنها منتقل شود، افسردگی پنهان آنها نیز شدت می‌گیرد. همچنین خانواده هایی که دختر خود را طرد می‌کنند ناخواسته منجر به شدت بخشیدن به افسردگی پنهان در این دختران می‌شوند.

با زنانگی خود آشتی کنید

 افراد درگیر افسردگی پنهان معتقدند افسرده شدن بهتر از پذیرفتن واقعیت است و این امر در واقع نقطه کور افسردگی است، تاکید کرد: ما همواره به افراد توصیه می‌کنیم سالی یک مرتبه ارزیابی‌های روانشناسی را انجام دهند. بهتر است زنان در یک گروه درمانی عضو شوند تا در آنجا مشکلاتشان درک شود. زنان باید سعی کنند شریک زندگی خود را به خوبی انتخاب و مهارت‌های زندگی را یاد بگیرند. خانم‌ها نیازمند دوستان بیشتر و حرف زدن بیشتری هستند و باید در این راستا محرم رازی داشته باشند. زنان باید با زنانگی خود آشتی کنند چراکه هرچقدر آن را بیشتر بپذیرند افسردگی پنهان در آنها کاهش پیدا می‌کند. افراد درگیر افسردگی پنهان باید سعی کنند محدودیت‌ها، ویژگی ها و توانمندی‌های مثبت و منفی خود را بشناسند و راه حل هایی پیدا کنند تا ترسهای خود را حل کنند. خوش بین باشند، احساسات خود را بیان کرده و خطاهای فکری خود را با کمک مشاور پیدا کنند.

 زنان درگیر افسردگی پنهان می‌توانند با ایجاد تغییرات کوچک در زندگی و ظاهر خود، انجام تکنیک‌های شکرگزاری، شرکت در کلاسهای مورد علاقه، شرکت در کارهای عام المنفعه و خیرانه و نوشتن اقدامات و کارهای مثبت خود بر افسردگی پنهان غلبه کنند. متاسفانه مردم ما در چنین شرایطی خود سرانه و به سرعت به درمان‌های دارویی روی می‌آورند در حالی که در چنین شرایطی حتما باید با مشاوران و روانشناسان مشورت کنند.

پسند کردم (3)
Loading...
محشر (1)
Loading...
4
ققنوس
▒░🌹ممنونم دوستان عزیزم🌹░▒
11 آذر, 1400