احمد رضایی
on 27 فروردین, 1397
16 views
حذف نیمی از مواد لایحه منع خشونت علیه زنان
لایحه‌ای که نصف شد
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ -
درباره لایحه هیچ خبری به ما نمی‌دهند
طیبه سیاوشی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون زنان مجلس، با اشاره به اینکه هنوز این لایحه را نخوانده است، می‌گوید: «من پیش از این نیز در گفت‌وگویی عنوان کردم ما از هر جایی که توانستیم پیگیری کردیم، اما اصلا نتوانستیم به‌ این لایحه دسترسی پیدا کنیم.
از دکتر خدایی، معاونت حقوقی قوه‌‌قضائیه نیز وقت گرفته‌ایم و تاآنجایی‌که من اصرار کردم، توانستیم با دفتر ایشان ارتباط بگیریم، چون پیگیری‌های ما نشان داده آخرین‌بار این لایحه در دفتر آقای خدایی بوده است و منتظر پاسخ هستیم.
ظاهرا می‌خواهند خاصيت این لایحه را از بین ببرند. چون دو سال تمام است که به ما می‌گویند این لایحه می‌آید و نیامده و معلوم نیست دارند با این لایحه چه می‌کنند. من به معاون حقوقی ریاست‌جمهوری، خانم لعیا جنیدی هم پیغام دادم و ایشان گفتند به‌زودی می‌رسد، خانم ابتکار می‌گویند همین روزها به دست ما می‌رسد.
از طرفی تمام خانم‌هایی که حقوق‌دان هستند و روی این لایحه کار کرده‌اند، گفته‌اند آخرین ویرایشش را انجام داده‌ایم و اواخر پاییز سال گذشته گفتند کار تمام شده و به‌زودی می‌آید، اما ما در جریان نیستیم که چه بر سر لایحه آمده است».
سیاوشی تأکید کرد: «حتی آقایان اصلاح‌طلب مجلس یا آقایان آکادمیک بیرون از ورطه سیاست به من گفته بودند در این لایحه جرم‌انگاری زیادی شده و به حریم خانواده آسیب می‌خورد و من هم تأکید می‌کردم که به‌هرحال حواس من هم روی حفظ حریم خانواده است و ما دنبال این هستیم که به‌هرحال مباحث تحکیم خانواده را که در اسناد بالادستی وجود دارد، پیگیری کنیم. قرار نیست ما به حریم خانواده آسیب بزنیم، اما من نمی‌دانم که با این لایحه چه کرده‌اند که شورای فرهنگی اجتماعی زنان که به‌شدت نسبت به این لایحه موضع داشت، نظرش یک‌مرتبه در این مورد تغییر کرده. ما لایحه را ندیده‌ایم و احتمالا لایحه به شورای فرهنگی اجتماعی زنان رفته و نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است».
پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «شرق» با اشاره به اینکه من اصلا در جریان جزئیات این ماجرا نیستم و از طریق مصاحبه خانم آیت‌اللهی در جریان این ماجرا قرار گرفته‌ام، می‌گوید: «هرگز لایحه را به ما نداده‌اند و یک نسخه را به لایحه فرهنگی اجتماعی داده‌اند و یک نسخه هم در اختیار قوه‌ قضائیه قرار گرفته است.
اما در جریان بودم که قوه‌ قضائیه کار بررسی را تمام کرده و فقط امضای ریاست قوه باقی مانده است. روز گذشته ما مصاحبه خانم آیت‌اللهی را خواندیم و ایشان گفته‌اند که نیمی از مواد حذف شده است. من فکر می‌کنم باید نسخه اصلی به مجلس تحویل داده و بررسی شود تا ببینیم آیا این لایحه امنیت به کمیسیون حقوقی و قضائی ارجاع می‌شود یا با توجه به اینکه مسئله زنان را در نظر گرفته به کمیسیون فرهنگی ارجاع می‌شود.
Dimension: 663 x 379
سایز فایل: 154.78 Kb
پسند کردم (2)
Loading...
2
ĦѦღi∂ɛн
لایک
28 فروردین, 1397